Проза промене – капитално дело српске књижевности
Ново, допуњено издање „Прозе промене“ Србе Игњатовића (ЈП „Службени гласник“, Београд, 2012) обухвата српску прозу од 1950. до 1990. године (у првом издању 1950 – 1979). Аутор је додао нових седам поглавља: о мозаичној композицији, краткој прози, ширењу наративног, митско-мистичном, еротском, атипичном, новим тенденцијама и индивидуализацији нарације, са новим поднасловом књиге: „Деконструкција – конструкција, конвенције и иновације у српској прози 1950 – 1990. године“. Уз укупно тридесет три поглавља књига садржи и индекс имена око 250 писаца и књижевних критичара. О значају и квалитету ове књиге најбоље говори податак да је њено прво издање већ подуже у списку литературе за постдипломске студије књижевности на Филолошком факултету у Београду.
Ову студију карактерише и
њен методолошки приступ – она је уједно књижевно-теоријска,
историјско-критичарска и есејистичка, и
то на примерима пробраних дела новијих српских писаца. Србу Игњатовића не
интересују ткз. књижевни стандарди већ искључиво оно што их превазилази, дела у
којима су се исказале наглашене ауторске индивидуалности. Стварање, пише
Игњатовић, „као један од битних принципа подразумева и перманентно остваривање
новог (на различитим плановима, нивоима и у променљивом опсегу“ и то доследно
разматра кроз четири деценије развоја српске прозе.
Аутор констатује да се
„савремена проза оснива на сложеним темељима у које је уграђен низ елемената
вишеслојног наслеђа“ и као кључна дела – „етапе за себе“ – наводи дела Иве
Андрића, Милоша Црњанског и Борисава Станковића, додајући им Растка Петровића,
Момчила Настасијевића и реторичке и идејне утицаје Мирослава Крлеже. Од 1950.
године српска проза се радикалније мења, растачу се утилитарни и
прагматичко-идеолошки обрасци и тежиште помера на књижевне индивидуалности
Лалића, Ћосића, Давича, Исаковића, Булатовића...
То је сам почетак
студије, њен садржај се даље развија упоредо са развојем српске прозе, светске
књижевно-теоријске мисли и критичарско-читалачке рецепције. Тако се у поглављу
„Могућности уметнички новог“(међу првим, на почетку књиге) „густина“ Барта,
односно „лепеза могућности“ Ека и „структура структуре“ Лотмана разматра на
примерима стваралаштва Љубише Јоцића, а потом Боре Ћосића, Свете Лукића и прози
Миодрага Павловића. „Савременост – незавршена садашњост“ (поглавље у средини)
„незавршену садашњост“ Бахтина разматра на примерима опуса Јосића Вишњића,
Албахарија, Влајковића, Мирјане Павловић и Команина, док „Доба обухватнијих
пројеката“ обухвата Пекића, Ковача, Маркова, Ненадића, Угринова...
На тананом размеђу са
постојећим ново увек обухвата и старо, сматра Срба Игњатовић, али у другачијем
контексту и модулацији и постаје део новине која код аутентичних стваралаца
остварује убедљиве књижевно-уметничке ефекте. Током четрдесет година развоја
српске прозе то Ново добија
задивљујуће размере, попут „чудесног и прекрасног распона боја на једном истом
пауновом репу“, како би то рекао стари хришћански мислилац Еригена. Од
„производње значења“, преко ситуационе и доживљајне и унутрашње приче,
космоплитског круга и модификација, до декомпоновања, фантастике и
комбинаторике, незавршене садашњости, симбола и пројеката, закључно са „истином
фрагмената“, мозаичном композицијом, митским, магијско-мистичним, еротским ...
нижу се дела српских писаца, данас наших времешних савременика и оних који су
рано завршили своје дело, или нам се враћају у сећање већ заборављена имена.
Уз теоријске поставке
поменутих и других светских аутора, ставове наших књижевних критичара и својим
проницљивим, нијансираним и ефектним разматрањима, Срба Игњатовић је пред нама
развио изузетну синтетичку анализу најдинамичнијег периода новије српске прозе.
„Проза промене“ је једно од ређих капиталних дела о српској прози, незаобилазно
за сва будућа књижевно-теоријска и критичарско-историјска разматрања. Дело које
је важно и због два специфична разлога: „кратког памћења и због тога што су
разговори о српској прози ретки а критичка мисао је занемоћала или је у
дословном расулу“, како то Игњатовић наводи на крају ове изузетне студије.
0 Коментари:
Постави коментар
Пријавите се на Објављивање коментара [Atom]
<< Почетна